Een maatschappelijk probleem dat zich letterlijk opstapelt. Veel mensen in Nederland weten niet dat er veel oude apparaten thuis blijven liggen en niet gerecycled worden. Het aantal apparaten kan oplopen tot 100 per huishouden. Een probleem dat, net als de 'plastic soep', schadelijk is en bij veel mensen niet bekend. Om het bewustzijn over dit probleem te vergroten organiseert Heel Holland Recyclet een speciale recycle week. Op 14 oktober gaat het initiatief van producenten, retailers en gemeenten 'Nationale Recycle Week' van start.

Aanleiding tot de urgentie is dat door de huidige economie er steeds meer nieuwe apparaten op de markt komen. Daarnaast worden bestaande apparaten sneller vervangen en bezitten huishoudens gemiddeld steeds meer apparaten. Apparaten die vervangen zijn (waaronder spaarlampen) worden vaak niet ingeleverd voor recycling.  Deze apparaten liggen vaak te verstoffen op zolders, in lades en in kasten. Hierdoor is het zogenaamde 'e-waste' afvalberg niet zichtbaar.

De bestaande oplossing, het huidige inzamelsysteem, werkt uitstekend. Alleen de toevoer vanuit de consument is miniem en daar ligt juist de hoofdsleutel. Het aantal apparaten dat wordt ingeleverd voor recycling stijgt, maar dit blijft nog ver achter het aantal apparaten dat op de markt te vinden zijn. En hierdoor stijgt de berg met 'e-waste'. Erg belangrijk om het bewustzijn bij de Nederlandse consument een impuls te geven.

Dit wordt gedaan in de week van 14 oktober, het 'Nationale Recycle Week'. Gedurende deze week vragen verschillende partijen betrokken bij e-waste inzameling en recycling in Nederland extra aandacht voor de problematiek, elk vanuit de eigen specifieke rol.
Ook andere bronnen geven aandacht aan dit problematiek, onder andere de NOS, FD, Hart van Nederland en Emerce

Heel Holland Recyclet