Over Stichting Witgoed

Stichting Witgoed is in 1999 opgericht. Samen met andere productstichtingen zorgt de stichting voor een hoogwaardig en effectief inzamel- en recyclesysteem voor elektrische apparaten in Nederland. De ruim 400 deelnemers van de stichting zijn producenten of retailers die een huishoudapparaat of -product op de Nederlandse markt brengen. Stichting Witgoed neemt deelnemers de zorg uit handen om te voldoen aan hun wettelijke verplichtingen met betrekking tot het inzamelen, sorteren en recyclen van afgedankte huishoudapparaten. Daarnaast behartigt de stichting de belangen van haar deelnemers. Het collectief van deelnemers is de kracht van Stichting Witgoed; als gesprekspartner van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Vereniging van Nederlandse Gemeentes (VNG) en andere partijen in de keten van inzamelen en recyclen.

Stichting Witgoed

'De kracht zit hem in de collectiviteit'

verantwoord ontzorgen stichting witgoed

De zorg uit handen nemen

Producenten en importeurs moeten voldoen aan de zogenaamde 'Producentenverantwoordelijkheid'. Dit betekent dat producenten en importeurs wettelijk verplicht zijn zorg te dragen voor de organisatie en financiering van het afvalbeheer van producten die zij op de Nederlandse markt brengen. Voor de deelnemers van Stichting Witgoed geldt deze verantwoordelijkheid voor afgedankte groot- en/of kleinhuishoudelijke apparatuur. Door dit als collectief te organiseren en voor haar deelnemers te regelen, neemt Stichting Witgoed die complexe zorg uit handen. Dit bespaart organisaties tijd en geld.

Het bestuur

Het bestuur van Stichting Witgoed vertegenwoordigt de deelnemers en behartigt en bewaakt hun belang om tegen minimale kosten verantwoord invulling te geven aan de verplichtingen die voortkomen uit de Producentenverantwoordelijkheid. Het bestuur stelt jaarlijks een begroting vast.

stefan verhoeven miele nederland stichting witgoed

Stefan Verhoeven

Voorzitter Stichting Witgoed
(Miele Nederland B.V.)

Ronald Wassenaar Stichting Witgoed

Ronald Wassenaar

Penningmeester Stichting Witgoed
(BSH Huishoudapparaten B.V.)

Francis das bestuur stichting witgoed

Francis Das

Bestuurslid Stichting Witgoed
(Philips Personal Health Benelux)

Stichting witgoed maarten blom bestuur

Maarten Blom

(Coolblue)

Jeroen van Hall bestuurslid

Jeroen van Hall

(Samsung Electronics Benelux)

jan van de wouw stichting witgoed

Jan van de Wouw

Bestuurslid Stichting Witgoed per 01-01-2020
(United Retail)

Het bureau

Het bureau zorgt voor de dagelijkse uitvoering van de bestuursbesluiten en vertegenwoordigt het bestuur in externe bijeenkomsten.

gemma stichting witgoed bureau

Gemma Warmerdam

Directeur Stichting Witgoed

Merel Fisher bureau stichting witgoed

Merel Fisher

Secretariaat Stichting Witgoed

Heeft u vragen?

Neem gerust contact met ons op of bekijk de veelgestelde vragen.